GESCHIEDENIS

Oprichting VV Virtus

In 1930 bestond er in Zevenbergen een voetbalvereniging onder de naam Gazellen. Die "vereniging" heeft slechts een zeer korte historie gekend. Al vrij snel na de oprichting ging de vereniging over de kop en werd kort daarop opgevolgd door een tweetal nieuwe voetbalverenigingen, te weten V.V.Z. en Z.V.V. Nadat ook V.V.Z tot verval was gekomen, werd uit de restanten daarvan wederom een nieuwe vereniging opgericht. Ook haar naam was nieuw: VIRTUS.

De naam is ontleend aan het Latijnse woord met de betekenis kracht, macht en sterkte, maar staat ook voor talent.
De feitelijke oprichtingsdatum is 1 juni 1932. Bij de oprichting kwam Virtus uit in de kleuren wit (shirts) en zwart (broeken). In 1935 werden - bij toeval- de nog steeds geldende kleuren "blauw-wit" ingevoerd. Op 27 november 1960 werd een aparte veteranen-afdeling opgericht. Op koninginnedag 1968 werd een damesteam "ten doop" gehouden. En in 1971 trad het dameselftal voor het eerst aan in de competitie.

De accommodaties
Virtus startte op een wei van den Ouden, die gelegen was aan de Lagewipstraat (Ongeveer ter hoogte van de huidige Dr. Ariënslaan/ Lobbekenstoren). In 1936 kreeg de vereniging via bemiddeling van de suikerfabriek en de burgemeester de beschikking over een speelveld op het terrein van en bij de suikerfabriek.

In 1951 keerde Virtus terug naar de oude locatie "den Ouden". Dit was noodzakelijk vanwege de uitbreiding van de suikerfabriek. Het verblijf was echter weer van korte duur. In 1955 was het andermaal verhuizen geblazen. Die verhuizing hield echter ook een scheiding in van het eerste en de lagere elftallen. Het eerste elftal betrok een nieuw veld aan de Pastoor van Kessellaan, terwijl de lagere elftallen gingen spelen op een veld aan de Industrieweg.

In 1957 werden de elftallen herenigd op het sportpark aan de Pastoor van Kessellaan, alwaar inmiddels een uitbreiding van het aantal velden had plaats gevonden. In 1980 stond Virtus voor de zoveelste maal in haar geschiedenis voor een verhuizing, dit keer naar het sportpark aan de Westrand. Waar nu nog steeds alle wedstrijden worden afgewerkt.